Buske.nl

Volvo 144 krukaskeerringen vervangen

B20 Blok eruit
Leuk klusje voor in het weekend, ik reed namelijk kennelijk met een open pannetje olie onder mijn auto. Dat had tot gevolg dat bij optrekken en remmen de olie uit het carter plensde. De keerringen waren ook bijna verdwenen, er zat nog maar een heel klein randje vilt in de uitsparingen.

De voorste keerring is een eitje en had makkelijk met het motorblok in de auto gekund. Fan van de krukas poelie afhalen, poelie zelf loshalen en dan kun je met een schroevendraaier de borgring waarmee de kering op zijn plek gehouden wordt eruit wippen. Je moet wel eerst even de radiator eruit halen, deze zit anders wel erg in de weg.

De achterste keerring is een heel ander verhaal. Deze zit namelijk op de uitgang van de krukas, en daarvoor moet de versnellingsbak, de kopelomvormer en starterkrans eraf. Het makkelijkste is dan om het hele blok maar te verwijderen, inclusief versnellingsbak.

Dat hebben we dus ook afgelopen zondag gedaan. Op zich ging dat allemaal prima, het demontagewerk valt wel mee met een B20, en het uittakelen ging ook soepel met de motortakel die we geleend hadden. De enige tegenvaller was dat wel een boutje van de krukasdeksel afbraken bij herplaatsen van de deksel. Lastig boutje 🙂 Bleek een 1/4″x15 UNC boutje te zijn.
Toen het blok eenmaal uit de auto was was het een zeer eenvoudige operatie, de keerringen waren zo vervangen.

Gisteren dan het blok weer netjes op zijn plaats in de auto gezet, motorsteunen terug (1 vervangen ook) en de cardan weer aangekoppeld. deze week nog even de randspullen terug aansluiten op het blok en dan rijden weer, maar nu zonder plassen olie achter te laten 😉

/update: 22 Jan: Alles zit weer in mekaar, was in 1x starten en lopen 🙂 Braaf wagentje… Nu weer lekker rondcrossen.

Klik hier voor de fotos