Buske.nl

Troubles in paradise..

Ook dit jaar weer op vakantie geweest met Buske. Al voor de vakantie hadden we wel een aantal aandachtspunten (Wiellager, startmotor en schokdempers, Flink wat werk aan de bus enย Goedgekeurd! ) maar deze waren allemaal net op tijd opgelost. De eerste 800km van de reis verliepen probleemloos, maar de laatste 100km begon Buske flink te protesteren… Backfires, vermogensverlies, rauw lopen… niet fijn allemaal. Eenmaal toch op de camping aangekomen ging ik op onderzoek uit, en met de carburateur op mijnย  campingtafeltje kwam ik erachter dat een shutoff valve op de carb was vastgelopen, waardoor de linker kant van het motorblok te weinig brandstof kreeg. Deze klep sluit de brandstofleiding af als het contact van de bus wordt afgezet, en is een misbaar onderdeel. Duss: afdoppen die hap en probleem opgelost ๐Ÿ™‚
Later, op weg naar een andere camping, geen enkel probleem tijdens het rijden, maar na het stilzetten was de accu ver leeggelopen. Zo ver dat er startkabels aan te pas kwamen! Dat was een lastiger probleem, maar ook met een goeie patch op te lossen: Het bleek dat het aardbandje aan het motorblok niet voldoende stroom meer kon geleiden, en dat een groot deel van de laadstroom van de accu uit een min van de regelaar werd getrokken. Omdat hier maar een heel dun draadje tussen zit zou dit normaal gesproken uitbranden, maar vanwege een helder moment na de eerdere problemen met de dynamo had ik al besloten om deze draad te zekeren!
Resultaat: kapotte zekering, waarna ik een dikke minkabel tussen het blok en chassis heb gemaakt, en ook dit probleem was weer verholpen…

So far so good, still in the race ๐Ÿ˜‰

Maarrr… een paar dagen voordat we naar huis zouden vertrekken waren we op een bergpas ineens alle vermogen kwijt! Geen rook gezien, geen geluiden, gewoon ineens geen power meer om vooruit te komen (laat staan de berg op). Na inspectie vond ik dat de carterontluchting erg veel overdruk genereerde, en nader onderzoek weest uit dat de dampen die hier uitgeblazen werden ook brandbaar zijn (in zakje opgevangen en aangestoken) Dus dat kan niet anders dan een zuigerveer of klep zijn die brandstofmengsel in het carter laat ontsnappen. Dat was niet te maken aan de kant van de weg ๐Ÿ™

Gelukkig wel goed verzekerd, dus we konden met een huurauto naar huis, en ons buske wordt nagebracht door onze vrienden van de ANWB, maar dat was natuurlijk niet helemaal de bedoeling.

Ach aan de andere kant, we hebben een mooie vakantie gehad, en nu hebben we een mooi excuus om het motorblok eens lekker uit elkaar te prutsen en volledig te reviseren, da’s een klus waar ik wel naar uit kijk!

Patch 2 - Afgedopte klep

Patch 1 – Afgedopte klep

Patch 1 - Aardstrip

Patch 2 – Aardstrip