Buske.nl

Suzuki

Sander's Suzuki

Sander’s Suzuki

Bij sommigen blijft het eerste auto’tje toch een bijzonder ding, en bij mij (Sander) is dat zeker het geval. Hier dan ook op de site een stukje over mijn Suzuki Swift 1.3 GLX uit ’88.
Momenteel ben ik bezig om (afwisselend met de andere projecten natuurlijk) deze auto in nieuwstaat terug te brengen, wat nog best wel een hele klus gaat worden maar daar zijn we dus niet bang voor.

Details Sander's Suzuki

Type: Suzuki Swift GLX
Bouwjaar: 1988
Cilinderinhoud: 1324 cc
Brandstof: Benzine
Max. Snelheid: 180
Verbruik: 1:19
Kleur: Zilvergrijs
Overigen: Sportvelgjes, centrale deurvergrendeling, alarm

Sander's Suzuki

Suzi rijdt weer :)

Na weer een lekker sleutelzondagje zit vandaag mijn suzuki weer in elkaar! Er is een hoop aan gebeurd, blok gewisseld, koppeling vervangen, nieuwe dynamo, nieuwe radiator, nieuwe waterpomp, distributie vervangen, nieuwe accu en een grote beurt, olie, filters en bougies. Het zal je dan ook niet verbazen dat het starten een spannend momentje was! Ik kwam er bij de eerste keer achter dat 3 jaar droogstaan van de benzinepomp niet veel goeds heeft gedaan, dus die was om zeep. Gelukkig ligt alles van deze auto ook nog 1x in mijn garage, dus van mijn oude blok de benzinepomp gewisseld en meteen sloeg hij aan!
Meteen een rondje mee gereden, misschien moeten de wiellagers nog wel vervangen worden (die slepen een beetje) maar dat mag de pret niet drukken.

Een mooi resultaat dus voor een zondagje knutselen 🙂

En-afvoeren-natuurlijk

Donor opgeruimd!

Het is eindelijk zo ver, we kunnen de oprit weer gebruiken voor rijdende auto’s 🙂 De donor suzuki is helemaal gestript (zie fotoboek) en de resten zijn vandaag opgehaald door een big-ass slooptruck. Geinig eigenlijk hoe licht zo’n chassis wordt, het is na strippen met 3 man gewoon te tillen… Lekker weer een stapje dichterbij het doel. Verder hebben we vorige week de koppeling van het donorblok vervangen, wat eigenlijk heel goed ging. Het is geen rocket-science, zeker niet als het hele blok buiten de auto ligt.

Schoongemaakt-donorblok

Suzuki update

Na een boel hard werk met de tandenborstel, pannenspons en liters lampolie mag het resultaat er wezen, het donor blok is er goed van opgeknapt.
De kleppendeksel is nu aan de beurt, vandaar dat die niet op de foto gemonteerd is.
De Donor is trouwens helemaal gestript nu, dus het wrak kan worden afgevoerd nu. Een zolder vol onderdelen is het resultaat 🙂 Het fotoboek bevat dus weer wat nieuwe plaatjes.

Wagenpark geschorst ;)

Vandaag de 2 suzuki’s geschorst, de zilveren moest gekeurd en ik denk niet dat ie goedgekeurd wordt zonder motorblok, en de rooie moest plaats maken in de verzekering voor een andere auto… Mooi dat dat weer is geregeld, want zoals we inmiddels weten van de kever kost het hebben van een niet gekeurde auto ongeveer 96 euro per half jaar!

Donor motorruimte gestript

Dit weekend had ik met een hele goede vriend afgesproken om van de donor suzuki de motorruimte leeg te halen. We zaten wat krap in de tijd (4 uurtjes) maar het is helemaal gelukt! Het motorbok staat nu naast zijn broertje uit de zilveren suzuki die gerestaureerd moet worden lekker warm in de garage, en alle onderdelen die misschien ooit van pas kunnen komen zijn gedemonteerd. Het aantal bouten dat met de slijptol kennis gemaakt heeft was eigenlijk verbazingwekkend laag, in totaal moesten 3 kruiskopjes het ontgelden…

Donor strip

Donor strip

Suzuki gestript!

Vandaag is de donor suzuki aan de binnenzijde gestript voor onderdelen. Wonderbaarlijk is het hoe makkelijk het sleutelen aan deze auto’s is, in minder dan 1.5 uur tijd had ik de volgende onderdelen gedemonteerd:
Alle plastic kappen, vloerbekleding, achterbank, voorstoelen, gordels, deurrubbers, dashboard, cockpit, zonnekleppen, binnenlichtje, stuurhuis, versnellingspook en middenconsole. Verder nog wat kleinigheidjes en alle bevestigingsmaterialen die wellicht ooit nog eens handig gaan zijn.
Dat viel dus weer erg mee, de volgende sleutelbeurt (dit weekend?) worden alle panelen aan de buitenzijde, deuren, de motor, wielophanging en alle overige onderdelen gedemonteerd, zodat de donor zsm naar de sloop kan.

Tijd-om-het-blok-eruit-te-halen-Alles-is-los-blok-goed-ondersteund-best-spannend

Suzuki blok overhaul…

Vandaag was het zo ver, tijd om het blok van de suzuki uit de motor ruimte te halen!
De voorbereidingen waren al gedaan, aandrijfassen los, koppeling, gaskabel, schakelstangen, bedrading, koelslangen, radiator, enzovoorts waren al los of verwijderd zodat het lichten van het blok zelf een makkie zou moeten zijn.
Om er voor te zorgen dat er niets mis kan gaan hebben we een stevige houten balk als geleider gebruikt, en ook een krik onder het blok gezet zodat het niet kan vallen en van alles beschadigen. Het uiteindelijke lichten was een kwestie van een kwartiertje, eventjes goed kijken hoe vast te pakken en waar neer te zetten eenmaal uit de auto.
Het viel dus reuze mee, het is immers geen 6 liter V8 😉

Klik op deze link om de fotos te bekijken!

Motorruimte-moet-volledig-leeg-de-voorbereiding

Suzuki project

Goed we hebben vandaag voor het eerst ons lasapparaat getest en maar meteen wat nuttigs mee gedaan, het inlassen van een plaatje in het spatscherm van mijn ’88 Suzuki. Waarom koop je niet gewoon een fatsoenlijke auto kun je je dan afvragen, tsja antwoord blijf ik je verschuldigd…

Hoe dan ook, omdat ik deze auto graag in goede staat wil brengen ben ik maar eens begonen met wat carosseriewerk, na het demonteren van het spatbord bleek namelijk dat er een flink gat gerot zat onderaan het rechter voor spatbord. Na het uitslijpen van alle roestige delen netjes een plaatje op maat gemaakt, gaatjes erin geponst en ziehier het resultaat!

Hoewel het natuurlijk altijd beter kan, ben ik best tevreden over ons eerste laswerkje ooit, moet ook zeggen dat het niet meteen het makkelijkste project was met die leuke bocht erin 😉

Oordeel zelf:

Het begin is daar

Het verzamelen van alle onderdelen die nodig zijn voor de restauratie. Op deze pagina zal ik door middel van fotootjes laten hoe het project vordert. De nieuwste fotos zet ik vooraan.

Donor auto:

Dan heb ik onlangs nog een swiffie bijgekocht, die gaat dienen als donor. Een heleboel onderdelen zijn direct bruikbaar, de rest gaat op zolder 🙂 Klik hier voor de fotos van deze auto.

Over gaten en gaatjes…

Nu het werk even stil ligt wegens slecht weer en andere zaken, wil dat niet zeggen dat we de gaatjes niet vergeten zijn… Naast het buske heb ik ook nog een 21 jaar oude Suzuki waar ik nog graag mee rondrijd, alwaar ik afgelopen week een “gaatje” ontdekte in het rechter voorspatbord. Meteen effe een schroevendraaier ingefrot en het bleek al gauw dat mijn gaatje een gat werd….

Das dus niet zo mooi he, maar het deed ons weer eens nadenken over al dat laswerk. We hebben dan wel een elektrodenlasapparaat, maar daar kan je natuurlijk niks mee op plaatwerk.

Hebben inmiddels toch wel een heel net apparaat gevonden (MIG/MAG lasapparaat) wat eigenlijk weer net te duur was 😉 Aanstaande zaterdag maar eens proeflassen, eens kijken of dat te doen gaat zijn. Zeer vermoedelijk gaan we dus weer een stapje verder met de restauraties, en gaan we dus binnenkort onze laskwaliteiten demonstreren 😉 Das toch weer een hele ander wereld dus we zijn heel benieuwd….

Hoe dan ook, ik gok dat ik ook nog wel tijd kan vinden mijn Suzuki op de foto te gooien met voor en na plaatjes! (Voor mijn eerste las ooit dus.. :o)

Iedereen een goed weekend, en tot gauw…