Buske.nl

Oliekoeler lekkage: effe fixen

Vorige vakantie hebben we regelmatig olie bij moeten gieten, want ons buske lekte nogal wat olie. Op de terugweg werd het ook steeds erger, zo erg eigenlijk wel dat er nu hier niet meer lekker mee te rijden is.. niet fijn, iedere parkeerplaats een plasje olie achterlaten 😉
Dus wij op zoek naar de lekkage. Het eerste wat opviel is dat er een plens olie bij de koppeling vandaan kwam (!) die toch aan vervanging toe was. Een ritje naar VW Classics in Someren dan maar, want het hele blok uitbouwen zagen we niet echt zitten. Nadat zij netjes alles rondom de koppeling hebben gemaakt (krukaskeerringen, prise as lagers, etc..) was de lekkage wel minder maar nog altijd behoorlijk. Nog een keer op zoek dus.

Het bleek dat de rubberen ringen op de oliekoeler niet meer goed afdichten, waardoor het hele oliefilter, en luchtfilterhuis onder de olie zaten. De nieuwe ringetjes waren maar liefst 2 euro en 50 centen; een diepte investering dus. We hadden eigenlijk verwacht met een uurtje of 2 die ringen er wel effe tussen te frotten……..

Dat was op zijn minst een vergissing te noemen! We zijn een volle dag bezig geweest met afbreken van de motor; inlaat eraf, beplating eraf, luchtfilter eruit, ontsteking los, luchtfilterhuis met fan los, uitlaat eraf, kachelpotten eraf. Toen konden we bij de 3 minuscule frotmoertjes waarmee de koeler vast zit aan het motorblok. Toen die eenmaal los was bleek ook nog wel dat het filter ook lekte op de aansluiting van het motorblok, maar dat was nu een makkie. De tweede dag hebben we gebruikt om alles weer in elkaar te zetten en schoon te maken. Dat ging op zich best goed, maar natuurlijk wel een boel werk. Ach ja, je moet maar een oldtimertje willen rijden 😉

Het moment aangebroken.. Nu hopen dat ie start en geen olie meer lekt!

Sleutel erin, omdraaien, kssj kssj kssj…. Vraaahhhh pat pat pat splut pat pat plat pat pat … pat … pat… splut …..
Oh oh.. Dat klinkt beroerd! Lopen doet hij ja, maar man man wat een instabiel gedrag en gesputter.

Nog een paar kleine dingen gechecked (oja, ik had de olieschakelaar opgeblazen door er een harde 12V op te zetten) maar niks echt te vinden.
Balen. Eerst slapen en de boeken in.

Vanavond nog maar een poging gedaan. Er konden een aantal dingen aan de hand zijn, valse lucht op de inlaat, vuile carburateurs, vacuum systeem niet goed, of misschien wel de timing van de ontsteking op mysterieuze wijze verlopen… Eerst alle slangen maar controleren, en wat bleek: we hebben de slang van de rembekrachtiger niet goed aangesloten, met valse lucht tot gevolg!
Er was ook wat twijfel over andere slangen die ma 40 jaar toch wel een beetje rot waren geworden, dus hier en daar nog wat vervangen.

Boel weer in mekaar, starten en: vrrrrrr pop pop pop pop pop pop pop pop 😀
Loopt weer als een zonnetje!

Gelukkig maar dat er niks vervelenders was. Daarbij komt dat het olielek nu voor 100% dicht is! Geen enkele druppel meer!

Een serieuze klus dus maar wel zeker de moeite waard 🙂 En weer een hoop geleerd….