Buske.nl

Mini

Esthers Mini

Onze jongste telg tussen de wagens:

Sommige hobby’s zijn zo aanstekelijk dat zelfs je vrouw erin meegezogen wordt.. Zo ook onze voorliefde voor autos. Dit scheurijzer zag Esther op internet te koop staan en ze was onmiddelijk verkocht. Een dag later stond ie (vanuit ALMELO!) bij ons op de oprit.

Het is altijd even afwachten natuurlijk met zoiets, maar deze wagen rijdt werkelijk waar geweldig! Sander heeft hem persoonlijk vanuit Almelo naar Veldhoven gestuurd, en geloof me, die was niet blij toen we om 01:30 weer thuis waren, de rit had wel een uurtje langer gemogen :)

Details van de mini
Exact type: Rover Mini Cooper 1.3 I E2
Bouwjaar: 1994
Cilinderinhoud: 1275 cc
Vermogen: 46kW (63 PK)
Versnellingen: 4
Max. Snelheid: 160+
Verbruik: Tsja dat moeten we nog maar zien ;-)
Brandstof: Euro 95
Inspuiting: SPI (Single Point Injection), open luchtfilter
Kleur: British Racing Green

img_20160925_125741342

Mini motorblok overhaul

We hebben een nieuwe sectie nodig op de wesbite… naast het rijdend houden en opknappen van autootjes gaan we nu een poging doen om het motorblok van de mini te tunen 🙂 Het doel is om van de 63PK die er nu in zit (wat overigens hartstikke veel is voor een autootje van 635 kg) door te tunen naar 82PK. Een winst van maar liefst 30% van het totale vermogen (!)
Daarnaast pakken we de wegligging en remeigenschappen aan.
Omdat het een daily driver is en blijft, willen we ook niet te extreem gaan, betrouwbaarheid is ook zeker belangrijk.

Om dat te bewerkstelligen hebben we flinke plannen, hieronder een plannetje:
* Complete demontage en reiniging van de motor
* Vervangen van zuigerringen, krukaslagers en alle overige slijtdelen en pakkingen
* Snellere nokkenas (Kent 268)
* Dubbele distributieketting
* Tuimelaars 1:5:1 voor verder openen van de kleppen
* Mogelijk een nieuwe racekop plaatsen met hogere compressie en betere flow
* Magnaflow uitlaatspruitstuk
* K&N open luctfilter en RC40 einddemper zitten er al op
* Gasgevulde schokbrekers rondom
* Geventileerde schijven en 4 pots klauwen
* PU bussen van subframe tot wielophanging

De eerste stap is gemaakt: het motorblok met behulp van een nieuwe buske vriend Han gelicht 🙂
Nu poetsen, poetsen, poetsen en dan de boel verder uit elkaar halen.

Update 28-12-2016:
Vandaag bij Ben van Leeuwen geweest, advies inwinnen voor de heropbouw en tuning.
Er kwam nog een extraatje bij, het blok wordt opgeboord en gehoond omdat er toch wel een slijtrandje in de cilinderwanden zat.
Was een twijfelgevalletje, maar om het zo netjes mogelijk te doen toch maar de volledige behandeling gekozen.
Foto’s zijn ook updated, nu wachten to het onderblok klaar is en dan lekker weer in elkaar zetten!

Eindelijk een keer positief nieuws over de mini

De nieuwe ECU was helaas niet de oplossing dus de zoektocht is verder gegaan. De Sykes Pickavant bleef aangeven dat de lambda sonde in safe mode bleef zitten (0.8V). Volgens het boekje zou de lambda moeten fluctueren tussen de 0.1 en de 1,7 V. Wat Sander ook probeerde de lambda kwam wel in een regelloop maar nooit boven de 0.8 Volt. Na wat onderzoek bleek dat de lambda van de mini niet zomaar te vervangen is voor een standaardmodel; er moet dus een specifieke lambda in. Na een avond sleutelen heeft Sander samen met een collega (Erik) de lambda vervangen. Nu doet de lambda wat de lambda hoort te doen (eeeeeindelijk).
Zonder de uitleesapparatuur hadden we nooit de lambda nogmaals vervangen, dus het is maar goed dat we nu alle tools hebben. Ook hebben we een reserve ECU (op voorraad). Wij wel de meeste mini-onderdelen-dealers niet, dat kan ik je uit ervaring vertellen. Deze specifieke ECU is dan ook zeldzaam. Mocht de APK volgend jaar, voor de vierde keer op rij, een drama worden hebben we tenminste alles in huis om het te fiksen. Eerst weer een hele jaar scheuren in de mini.

Dinsdag is de APK, waar ik vol vertrouwen naar toe ga. Daarna ga ik regio Eindhoven onveilig maken, gelieve deze dag binnen te blijven; ramen en deuren gesloten en bomen binnen halen =)

With love, Esther

Mini en CO.. een vak apart

Goed, het was weer APK-tijd dus met de mini naar de garage, waar bleek dat de CO te hoog was. Kan gebeuren, vacuum slangetje lek, valse lucht ergens, sensoren checken, zou op te lossen moeten zijn.
Maar zelfs na de volgende stappen nog steeds geen resultaat:
– Vacuumslangen vernieuwd
– Lambda vervangen (en inlaatspruitstuk want dat bleek kapotgedraaid te zijn)
– Katalysator vervangen
– Ultimate benzine getankt

CO blijft knal op 2% hangen. Toch loopt de auto prima.
Met de uitleesapparatuur zien we wel wat geks: de lambsa sensor geeft een vaste waarde van 0.8V Als ik hem met de multimeter doormeet dan slingert de waarde (zoals het hoort) tussen de 0.6 en 1.2V Alle bedrading gecontroleerd, de spanning moet ook op de ECU aankomen. Lostrekken van de sensor verandert ook helemaal niets op de uitlezing.

Conclusie: ECU kapot! de ingang van de lambda is kennelijk hemelen! het vinden van een nieuwe ECu was nog niet makkelijk, uiteindelijk heeft Esther er eentje gevonden in Belgie.
Als die binnen is hoop ik dat het issue is opgelost…

Sykes Pickavant ACR

Uitleesapparatuur voor mini SPI

Vandaag heb ik mijn Sykes Pickavant ACR met 3 Mini POD’s ontvangen, besteld in de USA.
Meteen even aangesloten om te zien of alles werkt en dat doet ie!
Er komt enorm veel zinnige informatie uit, druk op MAP sensor, spanning Lambda, temperatuursensoren, krukassensor, toeren etc etc. Ook zitten er een aantal handige testmodus op, waarmee je relais en de stappenmotor kunt testen. Een hele waardevolle aanvulling dus, nu is het vele malen eenvoudiger storingen zoeken.

Lambda sensor vervangen mini

De mini liep ineens 2500 RPM stationair, vlak voor de APK 😉 Nadat het vacuumsysteem gecontroleerd en deels vervangen is bleef het effect, uiteindelijk gepinpoint tot de lambda sensor, die gaf 0V (gemeten met multimeter).
Vervangen dus!
Dat klinkt toch als een eenvoudig klusje 😉 Niets bleek minder waar, we hebben een groot deel van de wagen uit elkaar moeten halen om bij de sensor te komen, uiteindelijk met veel geweld los gekregen en toen bleek dat het spruitstuk ooit eerder beschadigd was met een Helicoil! Via TLCC een mooi tweedehands spruitstukje gekocht en alles weer gemonteerd. Gelukkig loste dit het probleem wel op. Op naar de APK…

Weer lekker rondscheuren

Na wat kleine probleempjes na het monteren van de kop loopt het mini’tje weer als een zonnetje! Het monteren van de kop en in/uitlaat ging prima, maar kennelijk had ik een verkeerde pakking geplaatst tussen het oliefilter, wat een grote plens olie op de straat tot gevolg had 🙁 Toen die opgedweild was en een nieuwe pakking besteld was bleek de waterp[omp pakking ook nog lek te zijn (na droogstaan natuurlijk). Hop weer een bestelling verder maar meteen de hele waterpomp vervangen. Dat was meer gepriegel dan ik had verwacht, vooral het losmaken van de onderste slang van de radiator was erg lastig en had kleine meidenhandjes nodig 🙂

Nu alles weer in elkaar zit loopt hij weer als nieuw. Lekker rondcrossen dus weer!

Kleppen-opnieuw-ingeslepen

Kop gevlakt, kleppen ingeslepen

Zoals we al hadden verwacht waren ook de klepjes lek, dus heeft het revisiebedrijf de kleppen opnieuw ingeslepen, de kop gevlakt en ook het kopje schoongemaakt. Al we nu ophouden met snotteren dat heb je kans dat morgen de boel weer in elkaar gezet gaat worden!

De kop is eraf!

Vandaag was het hoog tijd om de kop van de mini af te halen.Na het Haynes handboek goed gelezen te hebben voor de juiste tips aan de slag! Dit keer viel het allemaal erg mee, het kopje was vrij gemakkelijk vrij te maken en te demonteren. Ook worden in de mini geen trekbouten gebruikt wat het makkelijker maakt het een en ander los te krijgen.Nu brengen we de kop naar een revisiebedrijf (inclusief kleppen) die gaan vlakken, en de kleppen moeten contoleren. Ik vermoed dat er 8 nieuwe klepjes in de mini geslepen gaan worden…

Zie hieronder de fotos voor het resultaat: