Buske.nl

Mini motorblok overhaul

We hebben een nieuwe sectie nodig op de wesbite… naast het rijdend houden en opknappen van autootjes gaan we nu een poging doen om het motorblok van de mini te tunen 🙂 Het doel is om van de 63PK die er nu in zit (wat overigens hartstikke veel is voor een autootje van 635 kg) door te tunen naar 82PK. Een winst van maar liefst 30% van het totale vermogen (!)
Daarnaast pakken we de wegligging en remeigenschappen aan.
Omdat het een daily driver is en blijft, willen we ook niet te extreem gaan, betrouwbaarheid is ook zeker belangrijk.

Om dat te bewerkstelligen hebben we flinke plannen, hieronder een plannetje:
* Complete demontage en reiniging van de motor
* Vervangen van zuigerringen, krukaslagers en alle overige slijtdelen en pakkingen
* Snellere nokkenas (Kent 268)
* Dubbele distributieketting
* Tuimelaars 1:5:1 voor verder openen van de kleppen
* Mogelijk een nieuwe racekop plaatsen met hogere compressie en betere flow
* Magnaflow uitlaatspruitstuk
* K&N open luctfilter en RC40 einddemper zitten er al op
* Gasgevulde schokbrekers rondom
* Geventileerde schijven en 4 pots klauwen
* PU bussen van subframe tot wielophanging

De eerste stap is gemaakt: het motorblok met behulp van een nieuwe buske vriend Han gelicht 🙂
Nu poetsen, poetsen, poetsen en dan de boel verder uit elkaar halen.

Update 28-12-2016:
Vandaag bij Ben van Leeuwen geweest, advies inwinnen voor de heropbouw en tuning.
Er kwam nog een extraatje bij, het blok wordt opgeboord en gehoond omdat er toch wel een slijtrandje in de cilinderwanden zat.
Was een twijfelgevalletje, maar om het zo netjes mogelijk te doen toch maar de volledige behandeling gekozen.
Foto’s zijn ook updated, nu wachten to het onderblok klaar is en dan lekker weer in elkaar zetten!

Tagged on: , , ,