Buske.nl

Mini en CO.. een vak apart

Goed, het was weer APK-tijd dus met de mini naar de garage, waar bleek dat de CO te hoog was. Kan gebeuren, vacuum slangetje lek, valse lucht ergens, sensoren checken, zou op te lossen moeten zijn.
Maar zelfs na de volgende stappen nog steeds geen resultaat:
– Vacuumslangen vernieuwd
– Lambda vervangen (en inlaatspruitstuk want dat bleek kapotgedraaid te zijn)
– Katalysator vervangen
– Ultimate benzine getankt

CO blijft knal op 2% hangen. Toch loopt de auto prima.
Met de uitleesapparatuur zien we wel wat geks: de lambsa sensor geeft een vaste waarde van 0.8V Als ik hem met de multimeter doormeet dan slingert de waarde (zoals het hoort) tussen de 0.6 en 1.2V Alle bedrading gecontroleerd, de spanning moet ook op de ECU aankomen. Lostrekken van de sensor verandert ook helemaal niets op de uitlezing.

Conclusie: ECU kapot! de ingang van de lambda is kennelijk hemelen! het vinden van een nieuwe ECu was nog niet makkelijk, uiteindelijk heeft Esther er eentje gevonden in Belgie.
Als die binnen is hoop ik dat het issue is opgelost…

Tagged on: , , ,