Buske.nl

Buske

Ons ’76 Buske

We rijden in een gele Volkswagen T2, die zijn leven tot nu toe gesleten heeft bij onze buren: Duitsland! Iemand was zo handig om de “D” achter van de bus te trekken, anders waren de roots niet verloren gegaan. Ik noem geen namen verder, maar Sander bedankt!

Details van ons Buske

Deze bus is via een verkoper in Harderwijk bij ons terecht gekomen. Toen we de bus kochten, was deze nog niet ingevoerd in Nederland, en zat er dus ook geen APK op. Verder was het complete interieur zo brak dat het volledig aan vervanging toe was. We hadden 1 maandje om alles te regelen voor de vakantie, dat bleek achteraf net genoeg te zijn. Het interieur was er allereerst volledig uitgesloopt, inclusief de vloerbedekking, beplating aan de wanden, banken, gordijnen.. ALLES.

Nu hadden we een basis om op te bouwen. We zijn begonnen met de bodem compleet vet- en roestvrij te maken, waarna deze een anti roestbehandeling heeft gezien zoals een roestbehandeling hoort. Daarna zijn we op het gemak begonnen alle interieurdelen te vervaardigen, en niet te vergeten tegelijkertijd zoveel mogelijk problemen op te lossen voor de keuring bij de RDW.

De eerste keuring ging dan ook als verwacht: afgekeurd. Nu wisten we dan wel precies wat er moest gebeuren, en eigenlijk viel het allemaal best mee! De tweede keuring was dan ook geen probleem en we hadden net op tijd een gekeurde bus. Nu moest er nog even door iedereen keihard gewerkt worden om hem vakantieklaar te krijgen. Precies 2 dagen van tevoren was hij dan ook helemaal klaar!

Details:
Bouwjaar: 1976
Cilinderinhoud: 2000cc
Wielen: 5!
Vermogen: 74pk
Versnellingen: 4
Max. Snelheid: 140
Verbruik: 1:10
Brandstof: Gelode benzine
Inspuiting: Dubbele carburateur
Opties: Navigatie, DVD apparatuur, Alarm, 220V onboard, Degelijke muziekinstallatie.

Gaskabel fix

Road mechanics

Dus, dan rijd je vanuit Nijkerkerveen naar huis met synchroon afgestelde carburateurs en een gloednieuwe 123 ontsteking. Alles top afgesteld.. Sta je binnen 11 kilometer stil.. Damn! Op de een of andere manier was de gaskabel losgeraakt van de gasstang. En het busje om de kabel opnieuw te bevestigen was nergens meer te vinden. Want nu.. Op zoek naar materiaal om een fix te bouwen.. Dat is gelukt!

Gaskabel fix

DSC_1024

Motorblok weer ingebouwd (incl foto’s!)

Afgelopen weken hebben we hard gewerkt. Het motorblok is met gereviseerde carburateurs, gereviseerde koppen, nieuwe lagers, nieuwe nokkenas, etc etc, zo ongeveer volledig vernieuwd. Gedurende de eerste km’s hebben we ook nog de bobine vervangen omdat we verdenken van slecht gedrag. Daarbij hebben we ook meteen de ontsteking meegenomen, hoewel de oude wellicht nog prima functioneerde.

De eerste testrit werd meteen een mooi ritje inrijden van 130 KM. We zijn direct naar VW Bus Brothers in Nijkerkerveen gereden. Zij zijn een autoriteit in het klassieke VW bus land en eigenlijk de enige plaats waar we onze┬ácarburateurs mooi synchroon kunnen laten afstellen. Daarnaast willen we ons werk graag even door die vakmannen laten checken ­čÖé

Hoe het avontuur bij VW Bus Brothers┬áverder afloopt vertellen we een volgende keer Voor nu alvast wat foto’s van het opbouwen van het motorblok:

Haynes gif

Hoe weten jullie dat allemaal?

We krijgen wel eens de vraag: ‘hoe weten jullie dat allemaal?!’ Nou.. hierbij ons geheim ­čÖé

Haynes gif

Lezen, heel goed lezen! Van bijna elke bolide, zelfs van exotische exemplaren als de  Millennium Falcon, is wel een Haynes workshop manual te vinden.

WhatsApp Image 2017-06-20 at 08.17.18

Opbouw van ons motorblok

Afgelopen zaterdag zijn we begonnen met de wederopbouw van ons volledig gereviseerde motorblok. Dat ging allemaal vrij soepel, totdat we (uiteraard) een onderdeel tegenkwamen wat we niet hadden liggen. De lagerschalen worden namelijk op hun plaats gehouden met kleine paspennetjes. Deze zijn (waarschijnlijk) tijdens de wasbeurt te water geraakt en niet meer boven gekomen. Gelukkig bood VW Classics uitkomst en konden we na een klein uitstapje en een flinke stuk plaatcake van de naastgelegen bakker weer verder sleutelen.

Gisteren hebben we het resultaat meegenomen naar Rage om te shimmen. Na wat experimenteren met de positionering van de meter wisten we met de originele shimringen (vliegwiel afstelringen) een mooi resultaat van 0,09 mm speling te behalen. Dat is nagenoeg het middelpunt van de marge voor ons type 4 (CJ) blok. We zijn dan ook meer dan tevreden over het resultaat! Zaterdag gaat de opbouw weer verder. Dan zijn de cylinders en cylinderkoppen aan de beurt.

WhatsApp Image 2017-06-20 at 08.17.18

DSC_0540

Buske Motorrevisie

Zoals we al eerder hadden verteld in post Troubles in paradise.. hadden we de laatste vakantie wat problemen met de motor van Buske.

We hebben daarop besloten om nog voor de volgende vakantie de motor volledig te reviseren. Hiermee hebben we de kans om alle slijtage gevoelige onderdelen te beoordelen en waar nodig te vervangen. Het bleek dat er heet wat aan vervanging toe was ­čśë Vooral de nokkenas was opgevreten, en ook de koppen en carburateurs waren toe aan een grondige revisie. Hieronder een album van de werkzaamheden tot nu:

DSC_3119

Troubles in paradise..

Ook dit jaar weer op vakantie geweest met Buske. Al voor de vakantie hadden we wel een aantal aandachtspunten (Wiellager, startmotor en schokdempers, Flink wat werk aan de bus en┬áGoedgekeurd! ) maar deze waren allemaal net op tijd opgelost. De eerste 800km van de reis verliepen probleemloos, maar de laatste 100km begon Buske flink te protesteren… Backfires, vermogensverlies, rauw lopen… niet fijn allemaal. Eenmaal toch op de camping aangekomen ging ik op onderzoek uit, en met de carburateur op mijn┬á campingtafeltje kwam ik erachter dat een shutoff valve op de carb was vastgelopen, waardoor de linker kant van het motorblok te weinig brandstof kreeg. Deze klep sluit de brandstofleiding af als het contact van de bus wordt afgezet, en is een misbaar onderdeel. Duss: afdoppen die hap en probleem opgelost ­čÖé
Later, op weg naar een andere camping, geen enkel probleem tijdens het rijden, maar na het stilzetten was de accu ver leeggelopen. Zo ver dat er startkabels aan te pas kwamen! Dat was een lastiger probleem, maar ook met een goeie patch op te lossen: Het bleek dat het aardbandje aan het motorblok niet voldoende stroom meer kon geleiden, en dat een groot deel van de laadstroom van de accu uit een min van de regelaar werd getrokken. Omdat hier maar een heel dun draadje tussen zit zou dit normaal gesproken uitbranden, maar vanwege een helder moment na de eerdere problemen met de dynamo had ik al besloten om deze draad te zekeren!
Resultaat: kapotte zekering, waarna ik een dikke minkabel tussen het blok en chassis heb gemaakt, en ook dit probleem was weer verholpen…

So far so good, still in the race ­čśë

Maarrr… een paar dagen voordat we naar huis zouden vertrekken waren we op een bergpas ineens alle vermogen kwijt! Geen rook gezien, geen geluiden, gewoon ineens geen power meer om vooruit te komen (laat staan de berg op). Na inspectie vond ik dat de carterontluchting erg veel overdruk genereerde, en nader onderzoek weest uit dat de dampen die hier uitgeblazen werden ook brandbaar zijn (in zakje opgevangen en aangestoken) Dus dat kan niet anders dan een zuigerveer of klep zijn die brandstofmengsel in het carter laat ontsnappen. Dat was niet te maken aan de kant van de weg ­čÖü

Gelukkig wel goed verzekerd, dus we konden met een huurauto naar huis, en ons buske wordt nagebracht door onze vrienden van de ANWB, maar dat was natuurlijk niet helemaal de bedoeling.

Ach aan de andere kant, we hebben een mooie vakantie gehad, en nu hebben we een mooi excuus om het motorblok eens lekker uit elkaar te prutsen en volledig te reviseren, da’s een klus waar ik wel naar uit kijk!

Patch 2 - Afgedopte klep

Patch 1 – Afgedopte klep

Patch 1 - Aardstrip

Patch 2 – Aardstrip

1

Uh oh.. Afgekeurd!

Tsja dat er wat roestplekjes op de dorpel zaten was wel helder, maar we hadden eigenlijk niet verwacht dat het zo slecht zou zijn dat de bus hierop zou worden afgekeurd.. Mooi wel dus. En.. om heel eerlijk te zijn… bij nadere inspectie… nog terecht ook ­čśë
Neemt niet weg dat we nu een hele bak werk te doen hebben voor de vakantie, die al over een kleine 3 weken begint! Vandaar kort bericht, niet typen maar lassen!!

wire

Flink wat werk aan de bus

Na heel veel goede en probleemloze kilometers zorgde een kort ritje in Veldhoven voor grote schrik: ineens heel veel witte rook in de bus! En nee niet van die Vaticaan rook maar dikke, witte plastic rook… Na een rondje panisch alles gecheckt te hebben met de brandblusser in de hand, was er op het eerste gezicht weinig te zien. We konden dan ok gewoon naar huis rijden met de bus. Eenmaal thuis bleek bij nadere inspectie de D- draad van de dynamo naar de spanningsregelaar te zijn doorgebrand. Hoe dat precies kon gebeuren blijft een raadsel, maar we verwachten dat de 40 jaar oude dynamo hier aandeel in heeft gehad. Natuurlijk heeft de spanningsregelaar ook op zijn donder gehad, dus we besloten beiden te vervangen.
Omdat er behoorlijk wat los gehaald moet worden om bij de dynamo te komen, besloten we meteen de kachelpotten mee te pakken, en als die er eenmaal afliggen dan kun je ook mooi meteen kleppen stellen, dus al met al werd het een flinke operatie. Nu alles weer in elkaar zit, blijkt het leven nog gecompliceerder, de spanning in de bus loopt nu (bij gas geven) op tot maar liefst 20 Volt! 3 regelaars uitgewisseld – geen effect, aardbandjes gecontroleerd – prima… Wat kan er dan toch aan de hand zijn !?
Vanavond gaan we proberen de pluskabel te vervangen die van de startmotor naar de dynamo loopt. We denken dat deze veel weerstand heeft, waardoor de spanningsregelaar ‘denkt’ dat er een te lage spanning op de accu staat, en daardoor maximaal gaat uitsturen van de dynamo. Hopen dat dat het probleem oplost, want de bus moet ook nog eens worden gekeurd, fingers crossed…..

Update: Het bleek uiteindelijk in de vervangende kabel te zitten, deze had op de DF draad (groen) een blauwe draad naar het dashboardlampje zitten, terwijl deze op de D+ (rode) draad hoort te zitten! Ook waren er 2 draden in de stekker omgewisseld. Mooie puzzel dus, maar alles werkt nu gelukkig netjes. Verwacht je niet van een originele kabel, maar kennelijk zijn er dus verschillenden in omloop. Onderstaand schemaatje is goud waard in de zoektocht… Eerlijk gejat van ratwell.com

Dynamo bedrading VW T2

Dynamo bedrading VW T2